پرتال استانداری آذربایجان شرقی
سه شنبه 19 آذر 1398
En

١- هماهنگي و رصد فعاليت هاي دستگاه هاي اجرايي مسئول در امور پيشگيري، مقاوم سازي، بهسازي لرزه اي ساختمان ها، زيرساخت ها، ابنيه و شريان هاي حياتي و مهم و بازسازي و بهسازي بافت هاي فرسوده.
٢- نظارت بر مستندسازي حوادث مختلف از طريق تهيه نوار، فيلم، اسلايد و گزارش حوادث و اقدامات به عمل آمده با همكاري ادارات و سازمان ها و نهادهاي ذيربط و ارائه آنها به سازمان مديريت بحران كشور و مراجع استاني.
٣- ايجاد زمينه مناسب تهيه طرح هاي جامع خطرپذيري در استان به منظور آمادگي هاي لازم براي حوادث و سوانح غيرمترقبه طبيعي.
٤- نظارت و ارزيابي اقدامات و مانورهاي برگزارشده در مراحل چهارگانه مديرت بحران به ويژه آمادگي، مقابله و ارائه گزارش به سازمان مديريت بحران كشور.
٥- نظارت بر فعاليت هاي امور مالي مديريت بحران استان در چارچوب اعتبارات و برنامه هاي مصوب.
٦- اعزام گروه هاي كارشناسي به نقاط مختلف استان به هنگام بروز حوادث و سوانح به منظور مستندسازي و تهيه گزارش مستند از حادثه و برنامه ريزي مناسب جهت استفاده در حوادث و بلاياي مشابه با همكاري سازمان ها و نهادهاي ذيربط.
٧- تعيين اولويت ها و ضوابط اجرايي لازم در خصوص توزيع اعتبارات و امكانات و فراهم نمودن زمينه اجرايي طرح ها و برنامه مربوط به پيشگيري، بازسازي و نوسازي و تأمين خسارات وارده و ساير اعتبارات مورد نياز براي ارائه به شوراي هماهنگي مديريت بحران استان.
٨- نظارت بر برنامه هاي ارتقاء كمي و كيفي ماشين آلات و لوازم و تجهيزات امداد، مديريت نيروي انساني امور امدادي و خدمات ايمني و آتش نشاني در سطح استان با همكاري دستگاه هاي امدادي، شهرداري ها و دهياري های استان.
٩- هماهنگي براي سامان دهي و آموزش كليه تشكل هاي مردمي، نهادها غيردولتي و نيروهاي بسيج با همكاري دفتر امور اجتماعي استانداري و بسيج.
١٠ - افزايش آگاهي هاي عمومي و گسترش فرهنگ ايمني و دانش مديريت بحران از طريق انتشار كتب و نشريات و رسانه هاي عمومي.
١١ - مديريت اطلاع رساني و هشدار سريع و نظارت بر عملكرد دستگاه هاي متولي و امدادي قبل و بعد از وقوع حادثه.
١٢ - مديريت بر تدوين فرايندهاي مناسب براي تبيين وظايف دقيق هر يك از دستگاه هاي اجرايي استان در حوزه مقابله با حوادث غيرمترقبه و امداد و نجات و بازسازي و بازتواني و نظارت بر اجراي اين فرايندها.
١٣ - نظارت بر تشكيل هسته هاي فعال در مناطق مستعد حوادث در استان، تشكيل تيم هاي امداد و نجات شهرستان ها و بخش ها از طريق جمعيت هلال احمر و همچنين ايجاد هماهنگي به منظور اجراي مانورهاي مشترك براي افزايش سطح آمادگي در استان ها.
١٤ - ترويج، توسعه و پيگيري امور بيمه در بخش هاي مختلف، سازمان ها و تأسيسات دولتي، اماكن مسكوني، تجاري و بخش كشاورزي و دامي نظارت عاليه بر عملكرد بيمه ها.
١٥ - نظارت بر اجراي دوره هاي آموزشي مربوط به مراحل چهارگانه بحران توسط دفتر برنامه ريزي، نوسازي و تحول اداري استانداري.
١٦ - مديريت ارائه خدمات و پيش آگاهي هاي لازم در خصوص تغييرات فيزيكي، زميني، هوايي و نظاير آن به واحدهاي استاني و شهرستاني دستگاه هاي اجرايي جهت كاهش خسارات و اثرات نامطلوب.
١٧ - نظارت مستمر كمي و كيفي بر پروژه ها، طرح ها و برنامه هاي بازسازي مناطق آسيب ديده (در هنگام وقوع حوادث) در قالب استانداردها و دستورالعمل هاي ابلاغي و ارائه گزارش اقدامات واحدهاي استاني دستگاه هاي اجرايي و روند پيشرفت پروژه ها، طرح ها و برنامه ها در سطح استان به مقامات و مسئولين ذيربط استاني و سازمان مديريت بحران كشور.
١٨ - نظارت و سياست گذاري امور مربوط به پايگاه هاي چندمنظوره مديريت بحران و اردوگاه هاي اسكان موقت و اضطراري.
١٩ - نظارت مستمر بر عملكرد كارگروههاي تخصصي ١٤ گانه مديريت بحران استان و فعاليت هاي شوراي هماهنگي مديريت بحران شهرستان هاي استان.
٢٠ - ابلاغ دستورالعمل هاي اجرايي مربوط به اقدامات مختلف دستگاه  هاي اجرايي استاني در زمان بحران هاي اضطراري و احتياطي در هنگام وقوع و يا احتمال وقوع حوادث غيرمترقبه.
٢١ - نظارت بر راه اندازي و به روزآوري بانك اطلاعات و انجام هماهنگي هاي لازم به منظور جمع آوري داده هاي مربوط به امكانات و ظرفيت هاي سازمان هاي دولتي و نهادهاي عمومي غيردولتي و نيروهاي مسلح جهت مقابله با بحران در سطح استان.
٢٢ - اعزام كارگروه هاي تخصصي به نقاط مختلف استان با هدف نظارت عاليه بر رعايت ضوابط و مقررات ايمني و پيشگيري در فعاليت ها توسط دستگاه هاي اجرايي استان و تهيه گزارش و ارسال به مبادي ذيربط.
٢٣ - برنامه ريزي و هماهنگي واحدهاي مرتبط جهت ايجاد و امكان استفاده از كليه امكانات و توانمندي هاي مورد نياز اعم از دولتي، غيردولتي و نيروهاي مسلح در ايجاد آمادگي دائمي براي مقابله با حوادث احتمالي در استان.
٢٤ - برنامه ريزي به منظور ايجاد واحد هشدار سريع استاني و رصد نمودن حوادث و بلاياي طبيعي از طريق تشكيل مديريت شبكه اطلاعات مديريت بحران (شامل سيستم اطلاع رساني و هشدار) استان و اعلام آن به مركز و مراجع استان.
٢٥ - بسترسازي لازم در استان ها با اهداف تغيير نگرش مديران و دست اندركاران استان از مديريت حادثه محوري به مديريت ريسك و كاهش خطرپذيري در كليه فعاليت ها و اقدامات اجرايي استان.
٢٦ - بسترسازي و فراهم آوردن زمينه هاي لازم براي پرورش نيروي جايگزين با تأكيد بر مواردي از قبيل انتقال تجربيات، ارائه آموزش هاي لازم و مشاركت دادن در انجام امور، تفويض اختيار.
٢٧ - شركت در گردهمايي ها، جلسات داخل و خارج از استان و دوره هاي آموزشي مرتبط.
٢٨ - ارائه خط مشي و سازمان دهي فعاليت هاي دفتر، هدايت، هماهنگي، نظارت و ارزيابي عملكرد كاركنان تحت سرپرستي.