پنجشنبه 11 ارديبهشت 1404
تاریخ : سه شنبه 16 بهمن 1403
کد 14282

استاندار آذربایجان شرقی:

آموزش و پرورش زیرساخت توسعه است/ تحقق عدالت آموزشی و دسترسی برابر به آموزش را در استان پیگیری می‌کنیم/ معلمان به علم روز مجهز شوند

استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه آموزش و پرورش زیرساخت توسعه است، گفت: تحقق عدالت آموزشی و دسترسی برابر به آموزش را در استان پیگیری می کنیم.
به گزارش روابط عمومی استانداری آذربایجان شرقی، بهرام سرمست امروز در آیین تکریم و معارفه مدیرکل آموزش و پرورش استان با اشاره به تاکید رییس جمهور بر لزوم برقراری عدالت آموزشی و دسترسی برابر به آموزش افزود: جمع‌آوری مدارس کانکسی و سنگی الویت دولت است و پیگیری آن را در استان به اقتضای ماموریت دولت از آموزش و پرورش مطالبه می‌کنیم.

وی افزود: باید این اولویت را در استان دنبال کنیم تا هر چه مدرسه سنگی و کانکسی داریم، جمع‌‌آوری شود و در این زمینه از خیران کمک گرفته ایم.

 بهرام سرمست، امروز در آئین تکریم و معارفه مدیرکل آموزش و پرورش استان، همچنین بر لزوم اتمام تمامی پروژه‌های مدرسه‌سازی نیازمند اعتبار کم‌تر از ۸۰۰ میلیون تومان تا پایان سال جاری، تاکید کرد.

وی ادامه داد: به موازات تجربه اجرائی، سال‌ها تجربه تدریس در مقاطع مختلف را داشته‌ام و اکنون به عنوان مدیر ارشد استان، معلم دانشگاه هم هستم و در کسوت معلمی بودن، افتخار بزرگی برایم است.

وی با بیان اینکه اهمیت نظام آموزش و پرورش در هر نظام سیاسی بر کسی پوشیده نیست، اظهار کرد: آموزش و پرورش را در بحث توسعه، زیرساخت توسعه عنوان می‌کنند و برای محکم و استوار نگه داشتن سنگ بنای توسعه نیازمند الزامات، معیارها و مولفه‌هایی هستیم که باید برای سیاستگذاران آموزشی چراغ راهنما باشد.

استاندار آذربایجان شرقی با برشماری برخی مولفه‌های موثر در بهبود کیفیت آموزش، شاخص‌های کیفیت نیروی انسانی در آموزش و پرورش را اولین شاخص عنوان کرد و افزود: کیفیت نیروی انسانی در امر آموزش و توانمندی معلمان از اهمیت زیادی برخوردار است و مسائل رفاهی و انگیزشی، کیفیت برنامه درسی و روش‌های تدریس نیز در کیفیت آموزش موثر هستند.

وی یادآوری کرد: معلمان باید به علم روز مسلح شده و چند قدم از دانش‌آموزان جلوتر باشند تا شاهد گسست نسلی بین معلمان و دانش‌آموزان نباشیم؛ معلمان نباید با اطلاعات مخزنی و گنجینه‌ای، اطلاعات خود را به حافظه دانش‌آموزان منتقل کنند، بلکه باید به سلاح کارآمدی و فناوری‌های جدید مسلح شوند.

وی تشریح کرد: متاسفانه در برخی موارد، معلمان به عنوان متکلم وحده و بر اساس نظام اقتدارگرایانه و نه مشارکت جویانه عمل می‌کنند و فرصت پرسشگری را به دانش‌آموزان نمی‌دهند.

وی، ارزیابی عملکرد نظام آموزشی، میزان اثرگذاری نظام آموزشی بر توسعه اقتصادی، پژوهش محوری نظام آموزشی و میزان مشارکت د در پروژه‌های پژوهشی و میزان ارتباط با مراکز علمی و صنعتی را از دیگر شاخص‌های افزایش و بهبود کیفیت آموزش عنوان نمود و به برشماری برخی ویژگی‌های نظام‌های آموزشی نوین پرداخت.

وی در ادامه لزوم مهارت‌آموزی به دانش‌آموزان را مورد تاکید قرار داد و یادآوری کرد: با استفاده از ظرفیت هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای می‌توان این مهم را مورد توجه قرار داد؛ باید سیاستی را اتخاذ کنیم که دانش‌آموزان ما بعد از اتمام تحصیل، درآمد کسب کرده و جذب بازار کار شوند.

وی اضافه کرد: به عنوان استاندار و رییس شورای آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی از تمامی زحمات و تلاش‌های آقای سعادتی قدردانی می‌کنم و برای آقای صادقی در کسوت جدید و در شهر رشدیه‌ها و مدارس به سبک نوین، آرزوی موفقیت دارم.
 
  • نوشته شده
  • در سه شنبه 16 بهمن 1403